Selasa, 16 Ogos 2011

Nak tawu makanan korea??

anyonghaseyo...... entri kali ni aku nk post pasal makanan korea yg aku fikir agak menyelerakan lah...lagi2 bulan puasa ni..memang mencabar keimananku........lagi satu speciality maknan korea ni,,makanan diorg kebanyakan nye berasaskan sayuran which is baiklah utk kesihatan...aku minat makanan diorg yg berasaskan sayuran je lah..yg makanan x halal such as pork etc tu memang x layan lah -,-! of course!!!makanan diorg yg paling sedap mengikut carta kesukaan aku ialah. . .

1)KIMCHI.
Kimchi adalah hidangan sayur fermentasi tradisional yang merupakan lauk wajib di setiap makan Korea. Sayur yang digunakan adalah berbeza-beza Kimchi d iperbuat daripada sayur kobis, atau apa-apa sayur yang dijeruk dan boleh tahan selama 4 bulan lamanya.  ,  ia juga dilengkapi dengan ikan masin dan bumbu, memberikan rasa yang unik. Kimchi dapat disimpan untuk waktu yang lama dan pada awalnya dimasukkan ke dalam guci dari tanah liat dan diperap di musim gugur untuk memungkinkan fermentasi untuk digunakan pada  musim dingin. rasanya pedas dan berbumbu yang dapat merangsang nafsu makan. Ini adalah hidangan bergizi yang dapat membekalkan vitamin, asam laktat dan mineral, yang kurang dalam makanan musim dingin.

Ada lebih dari 100 jenis kimchi. Beberapa jenis yang lebih umum adalah sebagai berikut.






2)Bibimbap

Bibimbop: Bermaksud 'nasi campur' atau 'hidangan campuran' merupakan hidangan popular di kalangan masyarakat Korea.
Ia terdiri daripada nasi putih kukus dengan sayuran seperti timun, zukini, lobak merah, lobak putih, cendawan, akar bellflower, bayam, tunas kacang soya dan resam batang paku pakis. Tofu juga boleh menggantikan daging sesuai untuk hidangan vegetarian.



Chungmu gimbap
                                                                                    MOOD:nk gi bazaar beli makanan utk berbuke.bye:)sekian.



2 ulasan:

Zubair Mustafa berkata...

kat bazar tu bukannya ada makanan korea pon...

PRIA TERHEBAT berkata...

takpelah..nnt aku balik seoul,,aku nk makan puas2... jgn jeles :pp

HAKCIPTA TERPELIHARA@2011.ALL RIGHT RESERVED by -MUHAMAD ZULFIKHRI-.